Ο καθένας που κάνει windsurf μπορεί να κάνει Freestyle. Είναι καταπληκτικό συναίσθημα να έχει σωστό έλεγχο του σκάφους και του πανιού δίνοντας σου την ικανοποίηση αλλά και αυτοπεποίθηση και παρουσιάζεις ένα θέαμα στην παραλία.
Οι μανούβρες και τα κόλπα που μπορείς να κάνεις είναι πολλά και απλά, χωρίς να χρειάζεται να προσπαθείς για loops, aerials και άλλες extreme μανούβρες.
Οι βασικές freestyle μανούβρες είναι εφικτές για έναν προχωρημένο σερφίστα L4 και σας προτρέπω να δοκιμάσετε το συντομότερο.
Το freestyle πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι ένα αγώνισμα τουwindsurf όπου μπορείτε να κινηθείτε σε λογικά πλαίσια σπάζοντας τον πάγο στο τυπικό windsurf κάνοντας πλεύσεις και απλές μπότζες. Εκτός από την πλαναριστή μπότζα μερικά freestyle κόλπα μπορούμε να τα μάθουμε γρήγορα με αποτέλεσμα να αυξήσουμε την “σερφίστικη” αυτοππεποίθησή μας.
Για παράδειγμαΚαθώς προσπαθείτε να μάθετε το helicopter tack, αυτόματα αναπτύσσετε τον καλύτερο χειρισμό του πανιού σας περιστρέφοντας το, αλλά και βελτιώνοντας την ισορροπία σας επάνω στο σκάφος.
Στις μανούβρες που θα προσπαθήσετε μην περιμένετε άμεσα αποτελέσματα γιατί θα είναι για εσάς κάτι καινούριο, όμως πρέπει να επιμένετε και να πιστέψετε σ' αυτό που κάνετε. Καλή ιδέα είναι να δοκιμάζετε κάτι καινούριο παράλληλα με κάποιον άλλο σερφίστα μαζί για να μπορείτε να ενθαρρύνεστε να αλληλοστηρίζεστε και να μαθαίνετε μαζί.
Σκάφος freestyleΉρθαν από το πουθενά, έχουν καθιερώσει την κατηγορία τους σε όλες τις γκάμες των εταιριών παραγωγής σκαφών windsurf. Η γρήγορη ανάπτυξη από το μέρος της παραγωγής σκαφών έχουν σαν αποτέλεσμα η κάθε εταιρία να παρουσιάζει τουλάχιστον 3 σκάφη freestyle στην γκάμα της, επενδύοντας μεγάλα ποσά στην ανάπτυξη αυτών των σκαφών ώστε η αγωνιστική κατηγορία freestyleνα είναι πλέον γεγονός.
Οι κατασκευαστές πιστεύουν στα φαρδιά σκάφη και κυρώς στα φαρδιά σκάφη freestyle προωθώντας τα συνεχώς. Τί όμως κάνουν και τί δεν κάνουν αυτά τα φαρδιά σκάφη; Πώς συναγωνίζονται τα υπάρχοντα άλλα σκάφη και την κατηγορία τους στην αγορά;
Η σχεδίασηΛόγω της νέας κατηγορίας αυτών των σκαφών θα περίμενε κάποιος υποψήφιος αγοραστής να βρει διάφορα σχέδια και σχεδιαστικές τάσεις από την μεριά των κατασκευαστών, πράγμα το οποίο τελικά δεν συμβαίνει.
Η διαφορά μεταξύ των σκαφών δεν είναι οι επιδόσεις τους και αυτό γιατί τα τυπικά τα σκάφη αυτά σε γενικές γραμμές έχουν στόχο να πλανάρουν εύκολα, να είναι σταθερά ώστε πάνω στο κατάστρωμα τους να κάνει ο σερφίστας τα ανάλογα freestyle κόλπα τις μανούβρες με προϋπόθεση το συνολικό μήκος των σκαφών αυτών να είναι μικρό ώστε να είναι εύστροφα.
Επίσης, πλησιάζουν πολύ στην κατηγορία των freeride σκαφών στα 2,30 μέτρα και έχουν χαρακτηριστικά από τα μεγάλαwave σκάφη.
Το πλάτος της πλώρης είναι περίπου στα 34 cm. Η μέτρηση αυτή είναι 30 cm από την μύτη του σκάφους. Έχουν ιδιαίτερα φαρδιές μύτες θυμίζοντας τα φαρδιά σκάφη “widestyle” τα οποία πλανάρουν με πανιά 8 και 9 τ.μ.
Τα freestyle σκάφη έχουν φαρδιά πλώρη ώστε να υποστηρίζουν τον αναβάτη σε διάφορα κόλπα και μανούβρες που γίνονται στο εμπρός μέρος του σκάφους π.χ. όταν ο αναβάτης είναι στην πλώρη και το σκάφος κινείται με την πρύμνη του. Επίσης, η πλατιά πλώρη είναι για τα tack που θα κάνει ο αναβάτης αλλά και άλματα με προσγείωση nose dive(με την πλώρη) σε μανούβρες όπως το chop hoppe.
Το συνολικό φάρδος είναι 58 έως 65cm λόγω του γρήγορου πλαναρίσματος και των μανούβρων δίνοντας πολύ καλή σταθερότητα στο σκάφος. Τα στενά σκάφη έχουν σαν αποτέλεσμα την αστάθεια και τον περιορισμό στο να κάνει επιτόπια βήματα ο αναβάτης γύρω από τη βάση.
Το πλάτος της πρύμνης βοηθάει στην άνωση για εύκολα πλαναρίσματα, εύκολα αλματάκια αλλά και στα διάφορα κόλπα σε χαμηλές ταχύτητες ..
Το συνολικό μήκος είναι γύρω στα 230 cm . Πολύ σημαντικό το μικρό τους τελικό μήκος ώστε να είναι εύστροφα. Ευκολότατες στροφές και μανούβρες στον αέρα (aerials).
Είναι πολύ σημαντικό ο σωστός κατανεμημένος όγκος σε αυτά τα σκάφη ώστε να υποστηρίζουν με την άνωση τους τον αναβάτη όταν αυτός δεν πλανάρει κατά τη διάρκεια διαφόρων μανουβρών. Το βάρος είναι ένας σημαντικός παράγοντας γιατί πρέπει το σκάφος να πλανάρει εύκολα να είναι ελαφρύ και εύκολο στα άλματα.
Όμως πρέπει να είναι και ανθεκτικό λόγω των τυχόν καταπονήσεων και χτυπημάτων. Το βάρος τους είναι απο 6 - 6,5 κιλά .
Μέγεθος πανιού από 5.0 έως 7.0 m2 .Λόγω του κοντού τους μήκους δεν είναι ευχάριστα με μεγάλα πανιά για να μπορέσουν να πλανάρουν και να δείξουν τις δυνατότητές τους. Λόγω του μεγάλου πλάτους σε συνθήκες πλαναρίσματος τα σκάφη αλλά και τα πανιά πρέπει ναι είναι σχετικά μικρά ώστε όλο το σύνολο να είναι ευκολόχρηστο και ευκολοπλανάριστο.
Εάν δεν έχετε δοκιμάσει να σερφάρετε με ένα freestyle σκάφος δεν μπορείτε να καταλάβετε την διαφορά αυτών των σκαφών. Η πρώτη εντύπωση είναι ότι ανέβηκες σε ένα μεγάλο σκάφος αλλά με τόσο μικρό τελικό μήκος 2,30 μέτρα.
Στα μικρά κυματάκια τα freestyleλόγω της πλατιάς τους γάστρα ξεκολλάν από το νερό άμεσα και τα πρώτα μικρά άλματα είναι γεγονός, αλλά και ο συνολικός χρόνος στον αέρα είναι μεγαλύτερος λόγω της πλατιάς τους γάστρας.
Η πότζα είναι μια ευχάριστη έκπληξη γιατί συγχωρεί αρκετά λάθη, λόγω του φάρδους τους δεν βουλιάζουν ώστε να ξεπλανάρους και να χάσουν ακαριαία την ταχύτητά τους.Πλανάρουν αρκετά εύκολα με αποτέλεσμα στα 12 με 15knots να σερφάρετε παρ' όλο που η θέση ιστιοφορίας σας είναι κάθετη στο σκάφος. Αυτό λόγω των δεστρών που είναι μέσα στο σκάφος και όχι έξω στην κόγχη όπως στα freeride σκάφη.
Καθώς ο άνεμος αυξάνεται αισθάνεστε μια απότομη επιτάχυνση, όμως τα σκάφη αυτά δεν συνεχίζουν να επιταχύνουν όπως θα περιμένατε από ένα freeride ή convertible σκάφος.
Εάν οι συνθήκες είναι κοφτά μικρά κύματα (choppy) και ο άνεμος δυνατός αυτά τα σκάφη freestyle σε ωθούν ώστε να εξερευνήσεις και την άλλη πλευρά του windsurf (waves, aerials,waveriding, άλματα, περίεργες στροφές) λόγω της φιλικότητας που σου προσφέρουν. Δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορα σκάφη, είναι όμως γρήγορα στο να αναπτύξουν ταχύτητα ώστε να κάνετε ένα υψηλό άλμα. Ο “radical” χαρακτήρας σας θα ξυπνήσει (ανάλογα βέβαια με τις δυνατότητες και τις ικανότητες του κάθε αναβάτη). Συγχωρούν πραγματικά λάθος “πατήματα” και κάνουν μια λάθος κίνηση να ανακτηθεί και να συνεχίσετε τη φιγούρα σας χωρίς να βρεθείτε μέσα στο νερό.
Ποιός δεν χρειάζεται ένα freestyle σκάφος;
Ο σερφίστας ο οποίος ζητάει τα ελάχιστα από τον εξοπλισμό του αλλά τον περισσότερο χρόνο κάνει απλό windsurf τότε πάει σε μια freeride σανίδα. Ο σερφίστας ο οποίος είναι πωρωμένος με την ταχύτητα και του αρέσει να σερφάρει σε συνθήκεςovepower χωρίς να θέλει να βρέχεται (να μένει πάνω στο σκάφος σχετικά στεγνός) τότε το freestyle σκάφος είναι ο χειρότερός του εφιάλτης. Εάν αναζητάς την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, τα μεγάλα όρτσα και να είσαι ο γρηγορότερος στην παραλία και δεν θέλεις να περιμένεις να φυσήξουν τα 4 bf τότε το freestyle δεν είναι για σένα.
Είναι για εσάς το freestyle;Δύο κατηγορίες σερφιστών λατρεύουν το freestyle. Οι νεαροί δραστήριοι και ανήσυχοι σερφίστες που προσδοκούν να κάνουν διάφορα ασυνήθιστα κόλπα αναζητώντας πάντα την προσωπική τους διασκέδαση αλλά και την πρόκληση για κάτι καινούριο συμπληρώνοντας το ρεπερτόριο τους.
Ιδιαίτερα αυτοί που κάνουν surf σε μικρά κύματα (chop) καιflat νερό φτάνοντας την αδρεναλίνη σε υψηλά επίπεδα συγκρίνοντας με τα μακριά σκάφη αλλά και τα ευκολοπλανάριστα σκάφη (flapper) τα οποία πλανάρουν στα 3bf σχεδόν μόνα τους χωρίς ιδιαίτερη τεχνική κατάρτιση και σωματική προσπάθεια.
Η άλλη κατηγορία είναι αυτοί οι σερφίστες που γενικά κάνουν σερφ με κοντά σκάφη και δεν ευχαριστούνται με τα μεγάλα πανιά των 10 τμ αλλά και με τα 160 ltrs σκάφη, αλλά προτιμούν να σερφάρουν με 5 έως 6.5 τμ πανιά ή να κάνουν με πανιά 5.3 m2 wave.
Το freestyle σου δίνει την δυνατότητα να σερφάρεις στα 4 bf – 5 bf συνδυάζοντας την διασκέδαση την ελευθερία αλλά και ταwave χαρακτηριστικά χωρίς να ξεχνάς τις ρίζες του χαβανέζικου windsurf στα κύματα σε χαμηλή ένταση ανέμου με απόλυτο έλεγχο και κύματα όχι μεγαλύτερα του μισού μέτρου.
Του Σίμου Ναλμπάντογλου
Εκπαιδευτής Active Sport Academy